perjantai 18. toukokuuta 2012

CES - Centre of English Studies



Ensimmäinen koulu-/kurssiviikko takana, miksikä sitä nyt haluaakaan kutsua. Aloitin siis englannin opinnot CES -koulussa, jonne on tästä meiltä n.10min kävelymatka. Maanantaina me kaikki uudet opiskelijat teimme tasokokeen, jonka perusteella meidät sijoitettiin luokkiin. Tasokokeeni tulos oli intermediate (keskitaso) ja olen siihen ihan tyytyväinen.
Viikko on ollut todella mukava. Koulupäiväni koostuu kahdesta 1½tunnin oppitunnista ja lounastauosta. Koulupäiväni kestää siis 9.30-13.00. Suunnitelmissa on näin aluksi olla koulussa kolme viikkoja ja jatkaa kesäkuun Suomi-vierailun jälkeen vielä viisi viikkoa. Ja kappas sittenhän olen tulossakin jo kokonaan Suomeen. Aamupäivän ensimmäinen tunti painottuu enemmän kielioppiin ja jälkimmäinen kommunikointiin ja puhumiseen, vaikkakin puhumme molemmilla tunneilla todella paljon. Yllätyksekseni kaikki opettajat, joille olen sanonut olevani Suomesta ovat sanoneet, etteivät muista täällä olleen ennen yhtäkään suomalaista. Weird!
Itse opiskelun lisäksi koulu tarjoaa vapaa-ajan ohjelmaa, erilaisia retkiä, elokuva- ja peli-iltoja, sillä suurin osa opiskelijoista tulee Worthingiin vain tämän kyseisen koulun takia ja jopa puoleksi vuodeksi. Mikäs siinä jos on rahaa :D Opiskelijoita kouluun tulee melko paljon mm. Koreasta, Japanista, Lähi-idästä ja Keski-Euroopasta (saksa, itävalta). Vielä en ainakaan ole saanut tietooni, että koulussa olisi ketään muuta au pairia, vaan kaikki vaan pelkkiä kurssilaisia. Olen kyllä tyytyväinen, että päätin mennä tuohon kouluu. Viikossa maksan koulunkäynnistäni £90 (n.110€). Not too bad!

Siinä se on, mun koulu!

Keskiviikkona vapaa-ajan ohjelmassa oli Karaokea Barney's pubissa. Oli kyllä tosi kivaa! Tosin oli suuuri kynnys mennä laulamaan mitään kun paikalla oli yksi porukka, joka käy laulamassa varmasti viikottain ja ovat kaikki todella taitavia. Piti odottaa, että joku hieman laululahjoiltaan heikompi menee laulamaan. Mutta parin siiderin jälkeen uskaltauduttiin yhden belgialaistytön kanssa käydä laulamassa ABBAn Mamma Mia! :) Muut jäivät vielä nauttimaan illasta, mutta mun oli suunnattava kotiin puoli kahdentoista aikaan aikasen herätyksen takia.
Kansainvälistä meininkiä pubissa.

Ja torstai-aamu ei mennytkään ihan nappiin. Kiralla oli todella vaikea aamu, minkä lopputuloksena Kira oli koulusta myöhässä 1h 10min ja minä omasta koulustani 40min. Ei siis niin mukava aloitus päivälle ja mietinkin, että olisin niiiin paljon mielummin Suomessa. Saimme asiat kuitenkin selviämään ja saatiin päivä sujumaan normaalisti loppuun. Täällä olo on todella mukavaa, mutta en kiellä sitä että arjesta puuttuisi haastetta. Koulussa näytinkin aivan varmasti zombilta ja muutenkin oli aamuisen tilanteen jälkeen ihan kuollut olo. Mutta hengissä ollaan ja nyt taas hyvillä mielin. Tänään puuhailtiinkin koulun jälkeen hieman nukketeatteri -projektin parissa.


Kaikin puolin jees viikko ja paranee vain viikonloppua kohti kun Suomi pelaakin lätkän MM-kisoissa mitaleista (mitä ei aluksi olisi uskonut) ja aion suunnata Alinan kanssa Northern Lightsiin katsomaan sunnuntain peliä oli se sitten prossi tai kulta-ottelu. Vähänkö oon ilonen, että oon voinu seurata MM-kisoja YouTuben kautta kun täällä ei kisoja muuten näe (ihme jalkapallo kansa :D ) Ja ensiviikolla ilmojenkin pitäisi taas lämmetä, lupailtu +21 maanantaille ja tiistaille. Jee!

2 kommenttia:

JJred kirjoitti...

Mita? Youtuben kautta jaakiekkoa??
Vahanko epareilua, ma en saanut sita toimimaan, ja oon ollu TAYSIN pimennosta miten pelit on mennyt ja miten leijonat pelaa. :o
Ehka youtube ei vain ole mun kaveri...

eveliina kirjoitti...

Ne YouTuben lähetykset alkaa aina puoltuntia sen pelin alun jälkeen. Harmi, että et oo nähny. Ne saa sieltä kun menee ylhäältä valikosta TV-ohjelmat ja suorat. Voit bongailla sieltä sitten sen huomisen pronssi-ottelun. Mä suuntaan kattomaan sitä Brightoniin Northern Lightsiin.